الأربعاء، 30 مارس 2016

أنا وطفلي نستمتع بالمطبخ

أخيرا وبعد رحلة شقاء
"أنا وطفلي نستمتع بالمطبخ ‏‎
زي كل أم دخول المطبخ بطفلك يعتبر تحدي كل يوم. ‏‎. مابين انك عارفة إن المطبخ مفيد ليه لأنه هيمر بتجارب كتير وهيستفيد جدا."المطبخ كنز للطفل" ... وبين الدربكة وفتح الادراج وتخريج كل حاجة منها وبعدين زن عشان زهق فيفتح الارفف وينزل بردو كل حاجة منها.. ولو فتحت التلاجة وسهيت يبقى قولي عليها يا رحمن يارحيم ‏‎
مش هطول اكتر من كدا
في كام حاجه اما عملتها هدت الموضوع وخلته منظم اكتر.. مافيش زن بالعكس مستمتع وسعيد.. وانا بنجز اكتر.. وفي هدؤ وضحك واستمتاع.
1- كل حاجة بحطها على النار بطلعه على كرسي جمبي وابدأ اشرحها ليه " دي مكرونه .. هنحط المكرونة في الماية السخنة عشان تستوي وناكلها.. دي شعرية .. بنحمر الشعرية .. الله لونها بقى جميل .. وهكذا" وبخليه يقلب معايا وانا مسكاه..
طبعا هنا في اكتر من فايدة "بيتعلم عدد كبير من الكلمات .. بيشوف تجارب كتير زي تغير لون الشعريه والمكرونه لما تتحط في الصلصه .. البسلة والالوان المختلفة مع الجزر والبطاطس .. البطاطس المشوية وتجولها لما يشبه العجين .. الشعور بالحرارة في الحاجات اللي على البوتجازعكس اللي طالع من التلاجة "طبعا الحرص على امان الطفل وعد تعرضه للنار بشكل مباشر"... تقوية راحة اليد اثناء محاولة التقليب .. وغيرهم كتبر".
2- في حماله كنت جيبها عشان اصفي عليها الكوبيات .. شلت الاعمدة وبخليه هو يرجع يحطها.. دا طبعا بيساعدة على التركيز اكتر.. وبيخلية يتحكم في ايده واصابعة.. بتعمل تأزر حركي بصري..تقوية الأنامل استعدادا للكتابة فيما بعد بإذن الله.
3- بحطله الكوبايه اللي بتتفكك .. بيلعب بيها انه يقعد يقفلها ويفتحها.. او بنفكها خالص ويحاول يدخلها في بعض.. طبعا هنا بردو بتساعد على التركيز.. بعرفة الفرق بين "كبير وصغير".
4-المعالق الخشب يحطها ويشلها تاني.. ودي برده بتساعده على التركيز.. والتحكم في ايده .. الا جانب معرفة ملمس الخشب المختلف عن ملبس الاشياء الاخرى في المطبخ.
5- انا عندي حوضين.. بقفل واحد بالسداده واحطله حاجات مختلفة فيه.. بيستمتع جدا بالعبة دي ‏‎heart‎‏ رمز تعبيري .. وبنتعلم منها حاجات كتير بردو.. الفرق بين دافي وساقع "الماء مره بدفيها ومره بنزل الساقعة بس"... بنحط حاجات تتطفو وحاجات تنغمر... ممكن نحط بنجر او اي حاجه تغير اللون ونشوف التغير دا تدرجيا... ممكن نجيب سمكه او بطه ونعومها ونبدأ ندرجله مفهوم البحر "الله بطه بتعوم في البحيرة.. بطة بتقول ايه وهي بتستحمى.. ونحكي قصة عن البطة"
وهكذا اصبح الامر افضل بكثير بفضل الله.. المطبخ أصبح مكان لمزيد من الأنشطة الممتعه والمفيدة.. وانا اصبحت استطيع اثناء إنشغاله بالنشاط انجاز المزيد من مهام المطبخ مع متابعته وتشجيعه والاستمتاع معه
تميم : سنة و اربع شهور


صورةصورةصورةصورة
30‏/3‏/2016
4 صور - عرض الألبوم

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق